luni, 14 aprilie 2014

Triunghiul dramei


Ca tot am vorbit despre autenticitate, va propun astazi o noua tema: sinceritatea J.

Un comportament aparte mi-a atras atentia si il observ din ce in ce mai des. Face parte din categoria “sa arunce piatra cel care…” si face referire la noi si la comportamentul nostru in momentul in care relatia noastra cu o anumita persoana nu mai este tocmai sincera- stiti voi, plecand de la mici barfe “inofensive”, pana la situatii in care lipsa de caracter poate avea valente deosebite.

Banuiesc ca ni se intampla tuturor sa mai scapam cate o rautate, mai mult sau mai putin. Ok, avem pareri si pareri, gresim fara sa vrem neaparat si la randul nostru suntem supusi greselilor altora- it’s called life. Interesant este ce se intampla cu noi dupa, daca destinatarul nu este de fata cand …se intampla J. Ei bine, cred ca este momentul sa vorbim despre triunghiul dramei, al lui Karpman.


Da, stiu, l-am extins putin. Rabdare, explic imediat si de ce J.
Ei bine, sa va zic care este logica acestui triunghi: pe scurt, deseori in viata suntem pusi in fiecare dintre rolurile de mai sus: VICTIMA, AGRESOR sau SALVATOR. O sa ma rezum la aceste 3 roluri in ceea ce urmeaza mai jos.

VICTIMA

Victima vine la noi si ce credeti ca face? Are nevoie de ajutor, de un SALVATOR. Ati trait-o de nenumarate ori- numai ganditi-va astazi cate sfaturi ati dat: “eu l-as da afara”, “iti recomand eu un stilist bun, o sa iti placa sigur”, “medicul asta nu este bun de nimic, am patit-o si eu cu el”,  etc etc.  Ei bine, daca nu ati constientizat, din SALVATOR  tocmai ati devenit AGRESOR. De ce AGRESOR? Pai sa va dau un exemplu: cine credeti ca este de vina daca solutia nu merge? O da, voi J. Asta este rolul victimei: sa se absolve de orice responsabilitate in luarea deciziei, sa colecteze toata energia voastra si sa gaseasca noi vinovati (agresori). De ce? Pentru ca este foarte comod sa fii victima, sa te compatimeasca lumea…mmmm…nooot!
Cum identificam VICTIMELE? Simplu, cand incep insiruirea de intamplari puneti o intrebare simpla: daca a comunicat si a discutat tocmai cu asa zisul AGRESOR. Intuiti raspunsul, va fi NU.

SALVATORUL

Salvatorul este persoana care da Solutii si care cauta sa ii faca pe plac victimei, sa-I asigure confortul. Ce nu realizeaza este ca de cele mai multe ori rolul acesta il transforma in AGRESOR. Agresor fara de presupusul agresor, deoarece comportamentul/atitudinea sunt agresive fata de aceasta persoana fara un motiv personal, fie ca vorbim despre o vorba sau chiar despre un comportament ce presupune aversiune etc.
Salvatorul este vlaguit de energie de catre victima.

AGRESORUL
AGRESORUL este cel mai des intalnit rol- ajunge sa fie jucat si de VICTIMA si chiar si de SALVATOR- nu cred ca necesita descriere J.

PUBLICUL

Publicul este folosit peste tot, in grupuri mari- si destul de des in media, ca terta parte. Ar fi ok daca ar avea toaaate informatiile la indemana dar de cele mai multe ori primeste doar o parte a povestii si ajunge sa contribuie la o manipulare a optiunilor personale- spre exemplu,  mai nou nu ma mai uit la TV decat daca vorbim despre emisiuni culinare, programe gen discovery sau desene animateJ.
So…
Cum este cel mai indicat sa ne pozitionam in momentul in care ne identificam cu unul dintre rolurile de mai sus?
Personal, cand am aflat prima data despre triunghiul dramei m-am gandit la Salvator, ca intentiile sunt ok pana la urma dar nu, solutia este sa ne pozitionam in afara triunghiului- and that’s why I love coaching J. Cu alte cuvinte, incurajati victimele din jurul vostru sa isi rezolve disensiunile discutand cu cine trebuie. Feedback-ul in public si pe deasupra si neadresat “beneficiarului direct” este urat, cah cah cah J.
Am sa mai fac o paranteza aici. Ati observat cum se schimba comportamentul victimelor fata de agresori (si mai ales al agresorilor fata de victime)? Acea distanta luata dintr-o data, suntem prieteni dar nu prea mai suntem…daca nu gaseati sursa problemei, tocmai v-am descris-o mai sus- si daca nu ati fost implicat/a deschis intr-o discutie, cel mai probabil ca la un moment dat, cu sau fara stirea voastra, ati fost AGRESOR J.
Am trait-o si eu chiar recent. Ce am facut? M-am gandit la ce as fi putut face de am fost identificata drept agresor si surprinzator, in loc sa ajung victima, chiar am inteles ce aveam de facut pentru a indrepta situatia- ceea ce va doresc si voua J
Cu drag,

Catalina

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu