luni, 7 aprilie 2014

Naïve realism si Pygmalion

        

Zilele trecute faceam un curs foarte bun pe un site pe care vi-l recomand daca sunteti interesati de zona asta de dezvoltare personala- www.edx.org.

La un moment dat ceva mi-a atras atentia in mod deosebit- un Lector de la Universitatea din Queensland, Jason Tangen, a adus in discutie subiectul Naïve Realism- un concept conform caruia realitatea nu este aceeasi pentru toata lumea, ea fiind data de suma experientelor fiecarui individ in parte. Spre exemplu, liceul la care ati fost- este vazut cu alti ochi de fiecare dintre noi, pentru ca amintirea lui este data de experiente diferite, traite mai mult sau mai putin de oameni diferiti. Cu alte cuvinte, emotionalul este filtrul realitatii noastre.

Vorbea si despre faptul ca avem niste puncte comune de reper care sa ne ajute sa interpretam aceasta realitate, cum ar fi culorile, care in realitate nici nu exista, ele fiind doar niste perceptii ale unor frecvente ale luminii in creierul nostru.

Bun, atunci, daca lumea este diferita pentru fiecare dintre noi, bazata in mare parte pe acceptiuni comune cu privire la mediul inconjurator,  dar populata de oameni care au trait in 100% din cazuri experiente diferite, de ce credeti ca avem tendinta de a-i judeca pe cei din jur prin prisma filtrului nostru personal?

De ce credeti ca daca pentru mine implicarea intr-un proiect pre exemplu este parte a brand-ului personal ar trebui sa fie la fel pentru toti cei cu care lucrez? Ati observat cazuri in care ati fost dezamagiti de cei din jur pentru ca intr-o anumita situatie nu au reactionat cum ati fi facut-o voi?  Daca va amintiti cu siguranta va amintiti si de ce ati simtit: a fost frustrare, dezamagire…un amalgam de emotii.

Aveti persoane care nu obisnuiesc sa va raspunda la telefon si nici sa revina dupa ce sunati? E un exemplu bun, am cateva cunostinte care nu reactioneaza prea bine atunci cand traiesc astfel de experiente si ati spune “da, e normal”. Dar ce este normalitatea pana la urma? J

Ceea ce incerc eu sa va spun aici este faptul ca tendinta de a judeca oameni/situatii dupa chipul si asemanarea proprie nu este utila si nici constructiva- luati oamenii de langa voi exact asa cum sunt, cu bune si cu “rele” si acolo unde nu exista potrivire –comunicati. Spuneti ce va apasa, cum va face sa va simtiti si ce v-ati dori- dar pe un ton prietenesc. O astfel de abordare va ajuta sa construiti o relatie sanatoasa de prietenie/colegialitate/familie  asa cum doriti voi.

Aici mai am un exemplu bun- se numeste efectul Pygmalion sau comportamentul predictiv si o sa va spun o poveste.

La munca- va vine un sef nou- intrebati ce si cum, daca e integru, capabil si primiti fel si fel de pareri.
Sa spunem ca vi se spune ca are toane si ca ii place sa urle la angajati, nu are un comportament “people oriented” si ca mai bine ar fi sa va feriti de acest personaj “minunat”. Acum imaginati-va prima voastra intalnire cu acest sef. Ce simtiti? Ce i-ati spune? Credeti ca ar simti ca va uitati ciudat la el? J
 Eu zic ca da, pentru ca nonverbalul nu poate fi controlat la fel de usor precum verbalul si fara sa vreti ii veti transmite niste semnale de aparare/atac. Persoana respectiva va simti la randul ei ca nu sunteti autentici, ca va controlati, poate ca va uitati ciudat si va avea ceva suspiciuni sau “bad chemistry”- si nu cred ca mai trebuie sa continui pentru ca va imaginati ce va urma.
Iata pe scurt cum functioneaza efectul Pygmalion:

Aveam un obicei foarte prost la munca- de cate ori preluam o echipa fostul “sef” imi facea o descriere a oamenilor- cu alte cuvinte imi spunea care e ok, care nu, de ce nu si asa mai departe. Am eliminat procesul asta la preluarea de echipe pentru ca am observat ca ma influenta negativ  si plecam din start pe o pozitie de agresivitate fata de anumiti oameni care cu siguranta mie nu imi gresisera cu nimic. Si ma bucur tare mult ca am facut-o pentru ca asa am avut ocazia sa vad cum “oi negre” au ajuns sa fie percepute drept oameni de baza in echipa, prin simplul fapt ca cineva le-a acordat incredere. Nici un hot nu este hot pana la probe, noi de ce ne-am eticheta intre noi?

Sfatul meu aici este simplu: trateaza fiecare om ca sic and ar fi unul de nota 10 si cu siguranta se va ridica la inaltimea asteptarilor. Si daca nu o face din prima, ai rabdare- va invata.

Cu drag,

Catalina

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu